KRIJG DE OUDEREN WEER IN BEWEGING

school project

De Rijksoverheid wil ouderen die trainen met de Game positief onder de aandacht brengen door ze als helden af te beelden. Op deze manier worden ouderen gewaardeerd in hun wilskracht, doorzettingsvermogen en hun ruime denken. De hele campagne is gebaseerd op de uitstraling van succeservaring. Dit beeld valt op voor iedereen door zijn paradoxale visualisatie ( ouderen en heldhaftigheid ) en motiveert andere ouderen om ook deze game te gaan doen.

  • Beoordeling:
  • Klant: De Rijksoverheid (Grafisch Lyceum Utrecht)
  • Producten: Huisstijl, Concepting, Illustraties, Gamificatie.
  • Duur: 4 lesweken
  • Deadline: 16 februari 2018
  • [Onder de text kunt u de producten vinden die gemaakt zijn voor dit project]

De opdracht:

De opdrachtgever is de Rijksoverheid. Er wordt van ons verwacht dat wij een game ontwikkelen met als genre: Sport, health & personal care. Mike van Diest van het researchcentrum SPRINT/UMCG hebben een game bedacht waarmee ouderen thuis in beweging te blijven houden. Zo kunnen valincidenten beter voorkomen worden. Met de game maken ouderen voor de tv schaatsbewegingen. Het gaat om een virtuele schaatstocht op het tv-scherm die de ouderen met een camera de bewegingen opneemt in het spelt. Zo trainen ze uithoudingsvermogen en coördinatie. Na een zes weken onderzoek van drie maal per week een half uur oefenen blijkt dat de balans bij een deel van de ouderen echt verbeterd. Het spel beviel zo goed dat ouderen vaker sportte dan gevraagd. De Game zou ouderen de mogelijkheid geven goed te leren omgaan met hun ziekte of beperkingen. Ook vooral de kinderen en/of kleinkinderen van de ouderen informeren over deze nieuwe techniek. En motiveren om hun ouder en/of grootouder hieraan te helpen dit te proberen en eventueel ook mee te doen. Het doel is dat deze game binnen 1 jaar landelijk bekend is bij alle zorginstellingen en de (klein)kinderen van de ouderen.

Brainstorming:

Een omaatje slaapt en het klein kind wilt stiekem een koekje pakken, De cookies die ze net gebakken heeft komen tot leven, Puntjes zijn druppels om het flesje te vullen, Als intro van de game een mini verhaal, een ‘dans’ plaat gebruiken om het spel te kunnen spelen, Tijdslimiet en dan word oma wakker, koekjes zijn gemeen, beginner met safezone en moeilijk zonder safezone, In het hele spel ga je heel oma’s huis door. Bij dit spel hoort een plaat waar knoppen op zitten die je met je voeten moet bedienen. Verder zijn er minigames zoals spullen zoeken op zolder of in de kelder. Via sensoren kunnen de deelnemers spullen oppakken en opzij leggen door met hun handen te doen alsof ze iets pakken.

Het concept voor het spel:

Level 1: Je krijgt het verhaal te zien. Ontwijk de koekjes. En vind het eerste onderdeel van het vangnet om de koekjes te vangen. Doe dit binnen de tijd anders word oma wakker. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 2: Ga door de deur naar beneden in de kelder. Vind hier het tweede onderdeel voor het vangnet. Ook in dit onderdeel moet je de gevaarlijke koekjes ontwijken. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 3: Ga naar buiten door het luik. En vind een flesje en vul deze met vijverwater. Pas op voor de koekjes. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 4: Hierna zoek je in de schuur het laatste onderdeel van het vangnet, het net. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 5: Nadat je alles verzamelt hebt om de slechte koekjes te vangen. Kun je de koekjes vangen door heel het huis heen. In dit level is dat in de kelder via het luik. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 6: In dit level ga je de vele gangen door van het huis om nog meer koekjes te verzamelen. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 7: Bij dit level is de moeilijkheidsgraad van oma die wakker is erg gevoelig zij zal elke tien seconden om zich heen kijken. Pas op dat je niet gesnapt wordt. Verzamel ondertussen elke druppel die je vind. Deze wordt in een flesje samengevoegd zodat je de koekjes beter kan maken.

Level 8: Bij dit level kom je terug in de keuken en stop je alle koekjes in een grote koekjes pot en hierin zal je alle verzamelde drankjes gooien en de koekjes zullen herstellen naar hun oude vorm.

Omschrijving van het spel:

Het spel heet grandma’s haunted cookies. In dit spel ben je een kleinkind van oma. Je logeert bij oma, maar van oma mag je geen koekjes. Oma gaat elke middag om 12 uur slapen tot 2 uur (2 min in game). Op het moment dat jij de koekjes wilt pakken blijkt het dat de koekjes “haunted” zijn geworden. Zorg ervoor dat je binnen de tijd alle middelen hebt verzameld. Anders word oma wakker en is het lastiger om het level te halen. Als alle levels gehaald zijn komt er een filmpje met dat oma zegt: “Je ben braaf geweest. Hier neem een koekje”. En dan rent het kleinkind hard weg en roept “neeee”.

Kies je character > verzamel middelen > einde level. Er is ook een editie waarin je tegenstander oma kan spelen en jou moet zien te pakken. In principe speelt speler 1 het klein kind (jongetje of meisje).

De producten:

Voor dit project heb ik illustraties gemaakt voor de achtergrond van het spel. Verder heb ik een character ontworpen voor in het spel. Hiernaast heb ik nog extra illustraties gemaakt voor het logo en in het spel.

video

Scenery

Meisje character

Image Gallery